UZZINI PAR KALCIJA IETEKMI UZ ATSEVIŠĶĀM VECUMA GRUPĀM

suckhoe2.jpg 

Kalcijs ir tik ļoti nozīmīgs cilvēka organisma elements, ka tā trūkums var izraisīt nopietnas veselības problēmas. Tamdēļ ir svarīgi gan kalciju, gan D3 vitamīnu uzņemt pietiekamā daudzumā. Abiem elementiem – kalcijam un D3 – cilvēka organismā būtiska nozīme ir visu mūžu – gan piedzimstot, gan vecumā, gan jaunībā – un jo īpaši laikā, kad tiek gaidīts bērniņš!

Vai zināji, ka kauli nav tikai cieti veidojumi, bet gan dzīvi audi, kas nemitīgi noārdās un atjaunojas? Vidēji gadā noārdās 2–10% no to struktūras, bet, tikai uzņemot pietiekamu kalcija un D vitamīna daudzumu, tie arī pilnvērtīgi atjaunojas. Ja līdzsvars izjūk, audi noārdās intensīvāk nekā atjaunojas, savukārt kauli maina struktūru un kļūst trausli.

Kalcija trūkums maziem bērniem rada trauslus kaulus un zobus, aizkavē kaulu augšanu un veicina to deformēšanos. Šī parādība it īpaši attiecas uz garajiem augšstilbu kauliem. Šķietami nenozīmīgas nepilnības uzturā var ietekmēt cilvēka turpmāko dzīvi un veselību.

No dzimšanas līdz 35 gadu vecumam kauli uzkrāj kalciju. 20 gadu vecumā kauli sasniedz maksimālo masu. Tad jāsāk rūpēties par to uzturēšanu labā stāvoklī. Vēlākais pēc 30 gadu vecuma cilvēks sāk zaudēt vairāk kaulu apjoma nekā organisms izveido (caurmērā 1 % gadā). Savukārt sievietes vecumā starp 40 un 70 gadiem zaudē tieši 40 % no savas kaulu masas. Sakarība ir vienkārša – jo stiprāki un blīvāki kauli būs brīdī, kad sākas to intensīva noārdīšanās, jo mazāki osteoporozes draudi.

Par veselu un stipru kaulu sistēmu jārūpējas katram pašam! Gluži tāpat kā kaulu veidošanās periodā, arī visā atlikušajā dzīvē jāievēro daži veselīga dzīves veida faktori: kalcija un D vitamīna lietošana, pilnvērtīgs uzturs, fiziskās aktivitātes, pēc iespējas minimāls nikotīna, kofeīna un alkohola patēriņš.