Biežāk uzdotie jautājumi

Vai drīkst lietot 4 kalcija tabletes uzreiz?

 

Kalcijs uzsūcas kuņģa zarnu traktā ar grūtībām un tikai noteiktā daudzumā – 300–500 mg vienā lietošanas reizē. Nav nozīmes uzņemt vairāk, jo liekais kalcijs tik un tā tiks izvadīts no organisma neizmantots.

Ieteikums! Nepieciešamo kalcija dienas devu neuzņemiet vienlaikus, bet sadaliet 2–3 reizēm dienā. Tādejādi nodrošināsit maksimālu kalcija uzsūkšanos organismā.

Vai tā ir patiesība, ka kalcijs labāk uzsūcas, uzdzerot sulu? 

 

Patiešām, uzreiz pēc kalcija lietošanas uzdzerot kādu sulu, piemēram, ābolu, citronu vai apelsīnu, ir iespējams paaugstināt kalcija uzsūkšanās daudzumu organismā. Turpretim, lietojot kalciju kopā ar lielu cukura daudzumu un saldumiem, tiek bremzēta kalcija uzsūkšanās un veicināti rūgšanas procesi.

Kālab nepieciešama kalcija kombinācija ar vitamīnu D3? 

 

Ja lietojam kalcija preparātus, kas samazina un aizkavē osteoporozes attīstību, kalcijs noteikti jālieto kopā ar vitamīnu D3. Tā ir vitamīna D neaktīvā forma, kas nepieciešama, lai kalcijs varētu uzsūkties kuņģa zarnu traktā. Pretējā gadījumā, it īpaši, ja cilvēkam ir vitamīna D deficīts vai nepietiekamība, kalcija uzsūkšanās neatkarīgi no vecuma ir ļoti apgrūtināta. Tāpēc vitamīna D klātbūtnei jābūt nodrošinātai vienmēr.

Vai iespējams uzņemt nepieciešamo kalcija daudzumu ar ikdienas uzturu? 

 

Ja cilvēks ir fiziski aktīvs un ēd sabalansētu uzturu, tad var. Lai uzņemtu pietiekoši daudz kalcija ar uzturu, dienā būtu jāizdzer aptuveni pusotrs litrs piena, jāapēd kilograms biezpiena vai 300 g siera. Jā, piena produktos ir vairāk kalcija nekā citos produktos, bet jāatceras, ka apmēram 30 % cilvēku nepanes piena produktus vai tie viņiem negaršo un tāpēc viņi tos nelieto.

Der atcerēties, ka kalcija daudzums, ko pie nosacīti pareizas ēšanas uzņemam ar uzturu, ir 40–60 %. Pārbaudi, cik daudz ar uzturu uzņem kalciju, aizpildot kalcija kalkulatoru vairākas dienas. Ja uzturs nenodrošina pietiekamu kalcija daudzumu, tad papildus nepieciešams lietot kalcija preparātus.

Kāda ir galvenā atšķirība starp uztura bagātinātājiem un medikamentiem? 

 

Uztura bagātinātāji ir pārtikas piedevas, kas nav reģistrētas Zāļu valsts aģentūrā. Latvijā pieejamās pārtikas piedevas satur kalcija karbonātu, kas iegūts, piemēram, no vistu olām, koraļļiem, austerēm u.c. Ņemot vērā šo kalcija produktu statusu, nav kontroles par kvalitāti (piemaisījumi, ražošanas process, fasēšanas apstākļi utt.), kā arī nav apliecinājumu par reklāmās izmantoto efektivitātes rādītāju patiesumu, jo tie nebalstās uz ilggadīgiem, zinātniski veiktiem pētījumiem.

Turpretim medikamentu efektivitāte balstīta uz A un B līmeņa klīniskajiem pētījumiem, kas ilgst vairākus gadus un konkrēti parāda, vai un cik daudz medikamenta organismā uzsūcas un kā mainās kaulu blīvums. Iespējams, kāds no uztura bagātinātājiem ir efektīvs, bet to uzzināt varam, eksperimentējot ar savu organismu un maciņu..

Būtiski, ka medikamentu ražošana atbilst GMP (labas ražošanas prakses) standartiem – tas attiecas gan uz ražošanas procesu, gan iepakojuma drošību un kvalitāti.

Cik ilgi var lietot kalcija preparātus un no kāda vecuma to labāk darīt? 

 

Kalcija preparātus var lietot jebkurš un jebkurā vecumā, vienmēr konsultējies ar ārstu vai farmaceitu. Visaktuālāk, protams, ir bērni kaulu formēšanās fāzē, sievietes grūtniecības un bērna barošanas laikā, kā arī pēc menopauzes.

Īpaša uzmanība jāpievērš vitamīna D uzņemšanai. Kalcija preparātu nevajadzētu lietot tikai vienu mēnesi vai izdzert vienu paciņu un domāt, ka nu viss ir kārtībā. Rekomendējams vismaz trīs mēnešu kurss.

Kalcija preparāti atsevišķos gadījumos tie, kuri ir kūtri uz pastaigām vai nepietiekoši daudz patērē balastvielas un šķiedrvielas, var rēķināties ar nelieliem vēdera aizcietējumiem. Ilgstoši kalcija un D vitamīni preparāti jālieto osteoporozes pacientiem.

Vai, barojot bērnu ar krūti, nepieciešams uzņemt vairāk kalcija?

 

Būtiski atcerēties, ka kalcijs papildus jālieto grūtniecības laikā un barojot bērnu ar krūti – laktācijas periodā. Bērniņam nepieciešamais kalcijs tiks nodrošināts, tā nepietiekamības gadījumā „deldējot” māmiņas iekšējās rezerves. Savukārt sievietei kalcija trūkums liks doties pie zobārsta un domāt, kā uzlabot nagu un matu stāvokli. Nereti sievietēm pēc bērniņa barošanas ir osteopēnija – ievērojami samazināts kaulu blīvums. Osteopēnija ir osteoporozes priekšvēstnesis, ko nevajadzētu ignorēt, lai pasargātu sevi no nevēlamām veselības problēmām netālā nākotnē.

Ja ikdienā cilvēkam ir nepieciešams 1 grams kalcija, tad grūtniecības un laktācijas periodā tas varētu būt ap 1.5 g kalcija. Apmēram pusi no šī daudzuma var nodrošināt ar uzturu – biezpiena un siera produktiem, papildus izvēloties arī kalciju saturošu preparātu.

Vai, ilgstoši lietojot kalcija preparātus, palielinās nierakmeņu veidošanās risks?  

 

Nav tiesa. Kalcijs normālos apstākļos nevar uzsūkties par daudz, jo tas tiek izvadīts no kuņģa zarnu trakta. Ja tiek pārdozēts vitamīns D, urīnā var parādīties lielāka kalcija koncentrācija, kas var veicināt nierakmeņu veidošanos.

Jāatceras, ka ar parasto vitamīnu D3, tātad ar neaktīvo formu, lietojot 800–1000 SV (starptautiskās vienības) dienā jeb fizioloģisko normu, vitamīns D nevar sasniegt pārāk augstu koncentrāciju. Šo vitamīnu var pārdozēt, lietojot tā saucamās aktīvās vitamīna D formas, kuras arī bieži vien ir nepieciešamas. Taču tas notiek ārsta kontrolē, lai nepieļautu pārmērīgu vitamīna D koncentrāciju organismā.

Cilvēkiem ar tendenci uz nierakmeņiem tie veidosies neatkarīgi no tā, viņi kalciju lietos vai nelietos. Lai mazinātu nierakmeņu riska faktoru, nepieciešams uzņemt vairāk šķidruma: vismaz 2,5–3 litrus dienā. Taču tas nav saistīts ar kalciju, bet gan ir loģiska nierakmeņu profilakse. Jebkurā gadījumā ārsta konsultācija ir nepieciešama.

Vai iespējams pārdozēt D vitamīnu, lietojot kalcija preparātu ar D3 vitamīnu?  

 

Ja kalciju lieto, tad tikai kopā ar vitamīnu D, jo tā deva, kuru satur tabletes ir tik neliela, ka vitamīnu pārdozēt nav iespējams. Lai vitamīnu D pārdozētu, jālieto vairāku desmitu tūkstošu darbības vienības vairākas dienas no vietas.

Par vitamīnu D ir zināms interesants fakts, proti – literatūrā aprakstīti divi nosacīti vitamīni D. Viens ir tas, kas saules ietekmē sintezējas mūsu ādā un nonāk kuņģa zarnu traktā, tālāk nonākot aknās un nierēs, kur tas hidroksilējas, kļūstot par aktīvo vitamīnu D, ko varam uzskatīt par hormonu. Otrs – vitamīna D aktīvā forma, ko, nepareizi lietojot, iespējams pārdozēt un radīt sev nevajadzīgas problēmas.

Lietojot vitamīnu D3, kas reāli ir vitamīna D prekursors (priekštecis), praktiski nav iespējams to pārdozēt.

Vai kalcijs būtu jāuzņem visā grūtniecības laikā? 

 

Jā, noteikti, jo augošā bērniņa pieprasījums pēc kalcija ir ļoti liels! Bērniņš aug, tam attīstās kauli. Cilvēks nespēj kalciju uzņemt pietiekošā daudzumā ar uzturu, un kur nu vēl grūtniecības laikā, kad tas pietiekošā daudzumā jānodrošina ne vien sev, bet arī mazulim!

No otras puses jāsaprot, ka kalcijs ļoti grūti vai smagnēji uzsūcas kuņģa zarnu traktā un, ieņemot tableti, uzreiz nevari būt pārliecināts, ka nepieciešamais grams kalcija patiešām ir uzņemts. Lai kalcijs uzsūktos, vajadzīgs ilgs ekspozīcijas laiks: tāpēc daļa tablešu ir sūkājamas, kādu no sadalītajām diennakts devām varētu ieņemt pirms gulētiešanas.

Vai, lietojot kompleksos vitamīnus, ir iespējams uzņemt kalciju pietiekamā daudzumā? 

Kompleksajos preparātos pārsvarā ir vitamīni. Ja tie satur kalciju, tad tikai nelielā daudzumā: 25 vai 50 mg, vai līdzīgi. Kompleksajos vitamīnos nekā slikta nav, bet kalcija trūkumu organismā labot ar to palīdzību nav iespējams. Turklāt, ja kompleksajos vitamīnos ir iekļauts dzelzs, tad kalcija uzsūkšanās tiek bloķēta.

Vai kalcijs ārstē osteoporozi? 

 

Kalcijs un D3 vitamīns osteoporozi neārstē, tomēr bez tiem ārstēšana nebūtu efektīva. Pētījumi pierāda, ka osteoporozes specifiskā terapija – bisfosfonāti vai stroncija ranelāts – nav iedarbīga, ja cilvēkam trūkst vitamīns D un kalcijs. Tālab ir svarīgi papildus osteoporozi ārstējošam medikamentam lietot ārsta ieteikto kalcija un D3 vitamīna medikamentu.

Cik ilgi jāārstē osteoporoze? 

 

Kauli reģenerējas ļoti lēni. Ja ar citiem medikamentiem citās sfērās pētījumu rezultāti sagaidāmi vai pirmie secinājumi veicami 3–5 mēnešu laikā, ar kauliem tie jūtami 3 līdz 5 un pat vairāku gadu garumā.

Vai kalcijs nepieciešams arī bērniem uz pusaudžiem?

 

Kauli veidojas un aug no dzimšanas līdz aptuveni 18 gadu vecumam, maksimālais kaulu blīvums tiek sasniegts ap 25 gadu vecumam un kalcija loma šajā procesā ir nepārvērtējama. Māmiņas piens un speciālie maisījumi ir bagāti ar kalciju, bet turpmākajā dzīvē svarīgi rūpīgi izvērtēt, vai bērns saņem pietiekami daudz šīs vērtīgās minerālvielas.

Īpaša riska grupa ir skolas bērni, jo vecāki nespēj izsekot, kādu pārtiku atvases izvēlas dienas laikā – iespējams, jogurta un siermaizītes vietā tiek apēsta bulciņa, bet kefīra glāzi aizstāj neveselīgs burbuļūdens.

Pat pēc tam, kad kauli beiguši augt, tie uzkrāj kalciju, lai 35 gadu vecumā sasniegtu to maksimālo blīvumu. Tālākajā dzīvē kaulu blīvums mazinās, īpaši strauji grūtniecības un bērna barošanas laikā, kā arī sievietēm pēc menopauzes.

6 soļi kaulu veselības saglabāšanai!

Rūpējoties par kauliem visas dzīves garumā, var izvairīties no osteoporozes, tās rezultātā notikušiem lūzumiem un hroniskām sāpēm!

Osteoporoze vīriešiem

Maldīgi uzskatīt, ka ar osteoporozi slimo tikai sievietes. Miljoniem vīriešu pasaulē slimo ar osteoporozi un cieš no tās izraisītām sekām. Katrs trešais augšstilba jeb gūžas kaula lūzums osteoporozes rezultātā notiek vīrietim, un mirstība pirmā gada laikā pēc notikuša lūzuma ir 39%.

Kalcijs uzturā

Lai mēs uzņemtu pietiekoši daudz kalcija ar uzturu, mums dienā būtu jāizdzer aptuveni litrs piena, vai jāapēd kilograms biezpiena vai 300 g siera.